GÉMKAPOCS

KESZTHELYI TÁRSASJÁTÉKOS KLUB A GOLDMARKBAN

Agricola – a parasztszimulátor

2014. április 11. |

SZUBJEKTÍV

Ez az egyik kedvenc társasjátékom – nem véletlenül a világ negyedik (!) legjobb társasjátéka a több mint 70.000 jegyzett gém közül. Magánál a játéknál jobban már csak az indexes játékajánló tetszik jobban – innen származik a játékot legpontosabban definiáló “gonosz támadóktól mentes stratégiai parasztszimulátor” meghatározás, ami mind a mai napig képes felvidítani a legborongósabb napjaimat is. (Na jó, ez csak kommunikációs csavar volt, a játék jobb, mint a cikk…)

Ez egy igazi gémer játék, ami azt jelenti, hogy 4-5 fővel simán van három óra is egy játszma, és közben elfüstöl az agyunk. De ez hihetetlenül jó móka! Persze lehet kevesebb játékossal is, úgy kicsit könnyebb taktikázni, van családi fokozat, könnyített szabályokkal, sőt, ez egy olyan társasjáték, amely műfaji önellentmondásként akár még egyedül is játszható. Szerintem nincs nyerő stratégia, rengeteg lehetőség és taktika vezethet győzelemre, mivel a játék kellően összetett és nagyon jól kiegyensúlyozott. Aki szereti az agyalós, gazdálkodós stratégiázást, annak könnyen függőséget okozhat – nekünk voltak már olyan hétvégéink, amikor otthon 6-8 játékot is lenyomtunk egymás után.

A JÁTÉK LÉNYEGE

Minden játékosnak van egy saját telke, amin házat építhet, növényeket termeszthet és állatokat tenyészthet. Minél nagyobb a család, annál több munkát tudunk elvégezni (tehát annál több akciót választhatunk a saját körünkben), de gyermeket csak akkor vállalhatunk, ha építünk neki előbb (gyerek)szobát, ráadásul minél többen vagyunk, annál több éhes szájat kell betömnünk. Ha az értékelések köreiben nincs elég élelmünk (amit számtalan módon szerezhetünk vagy készíthetünk), akkor koldusbotra jutunk, ami rengeteg mínusz pontot jelent a játék végén. A választható akciókat tartalmazó közös tábláról a családtagjainkkal nyersanyagokat gyűjtögethetünk, mesterségeket aktiválhatunk, fejleszthetünk, növényeket és állatokat szerezhetünk a farmunkra. Az értékelés nagyon jól ki van találva, és mivel mindenből kell legalább egy minimális készlettel rendelkeznünk a játék végén, nem érdemes mondjuk nagyüzemi  sertéstartásra berendezkedni, mert hiába hoz egyvalami sok pontot, a hiányzókért mínuszokat kapunk.

Mivel egymás veteményesét nem tudjuk letarolni, a gonoszkodás ebben a játékban legfeljebb arra korlátozódhat, hogy elhappoljuk egymás elől a még szabadon lévő jó akció lehetőségeket – tehát ez tényleg egy békés játék, nem fogunk veszekedve vasvillák után rohangálni egy-egy kör után. A szerencsefaktor igen minimális, csak a mesterség és a kis fejlesztéskártyák elosztásánál jön be, de mi egy hivatalosan is megengedett szabálymódosítással ezt is kiküszöböltük – bár ezek amúgy sem adnak akkora előnyt, amit ne lehetne vagy húszféle más módon ellensúlyozni. A szabálymódosításunk annyi, hogy a 7-7 kártyát az elején nem egyszerűen kiosztjuk, hanem mindig csak egyet veszünk le magunknak, majd a maradékot továbbadjuk, míg el nem fogynak. Ilyen kártyákból egyébként csak az alapjátékhoz kb. tízszer annyit kapunk, mint amennyit felhasználhatunk öt játékossal is, nem beszélve a kiegészítőkről – úgyhogy nem lesz két egyforma indulóállapot sem a játékban.

A(z alap)játékból van magyar nyelvű kiadás is (nekünk is abból van).

KIEGÉSZÍTŐ

A Farmer of the Moor kiegészítő alaposan belassítja az amúgy sem viharos sebességű birtokfejlesztésünket, ugyanis a saját területünkön nem üres parcellákkal kezdünk, hanem azok egy (jelentős) részét erdők és lápok borítják, amiket előbb el kell tüntetnünk, hogy a helyükre szántót vagy karámokat installálhassunk. Ezen kívül már nem csak etetnünk kell az embereinket, hanem fűtenünk is kell rájuk, mert ha szegények megfáznak, mehetnek a kórházba ahelyett, hogy a földeken robotolnának nekünk reggeltől estig. Természetesen rengeteg új fejlesztéskártyát is kapunk, és immár lovakat is tarthatunk, amiknek láttán a hölgy játékosokból egészen biztosan felszakad egy “jaaaj de aranyos, ilyen kell nekem!” kiáltás. Tapasztalatból mondom. A kiegészítő egyébként szuper, mi már csak ezzel játszunk.

SZABÁLYOK ÉS JÁTÉKISMERTETŐK

KINEK AJÁNLJUK?

Haladó játékosoknak – az úgynevezett gémereknek – akiket nem rémiszt el az egy órás szabálymagyarázás, a kötelező próbajáték, a két órás játékidő, és a dupla ebédlőasztalnyi játéktér. Mérnököknek és elméleti matematikusoknak, akik szeretik az agysejtjeiket alternatív körülmények között égetni. Azoknak, akik rajonganak az összetett, gazdálkodós-gyűjtögetős-fejlesztgetős játékokért, vagy csak az aranyos kis faállatkákért. A téeszeket visszasíróknak, a kiskert tulajdonosoknak, és azoknak a nagyvárosiaknak, akik azt hiszik, hogy minden tehén lila.

Nagyon szuper, hogy az Agricola megvásárolható magyarul is, a rengeteg kártya miatt ugyanis nem nyelvfüggetlen. 10-12.000 Ft körüli áron beszerezhető – s mivel szerény véleményem szerint tényleg az egyik legjobb társasjáték, meg is éri az árát.

A KLUBUNKBAN JELENLEG ELÉRHETŐ

  • Alapjáték
  • Farmer of the Moor kiegészítő

KÉPMUTATÁS

Hozzászólás