GÉMKAPOCS

KESZTHELYI TÁRSASJÁTÉKOS KLUB A GOLDMARKBAN

Caylus Magna Carta + Favor

2014. július 13. |

SZUBJEKTÍV

Amikor ezt az ajánlót írom, a világranglista 16. helyét elfoglaló “nagy” Caylus, vagyis a Magna Carta táblás alapjátéka még csak az előrendelési listámon van. Mindenképpen beszereztem volna, mert a BGG legjobb 100 játékának nagy részét már csak a helyezése miatt is szeretném a gyűjteményemben tudni – de amióta a Magna Carta, vagyis a Caylus kártya verziója megvan, még jobban tudatosult bennem ez az elhatározás. A nagy testvért is akarom – mert aminek már a kártyajátéka is ennyire jó, az egy valódi klasszis lehet. Gondolom épp ezért a 16. hely. Nálunk mostanában a gyors (értsd: kb. egy órás) és könnyed családi társasozásoknál az Alhambra mellett a Magna Carta lett az egyik legnépszerűbb játék – persze szigorúan a Favor kiegészítőjével együtt. Szerencsére az Ystari Box-os kiadást sikerült megszerezni, amiben alapból benne van a kieg. is, úgyhogy az első tanuló játék után mi már csak a bővített verzióval játszunk. Újra és újra. Szubjektíven? Kategóriájának egyik legjobbja, és újonnan is csak hatezer jó magyar pénzbe kerül, amit abszolút meg is ér!

A JÁTÉK LÉNYEGE

Minden játékosnak vagy egy saját pakli épületkártyája, négy munkása, és a Favort is használva öt jelölő korongja. és induláskor még négy dukátja. Dollárja. Eurója. Rubelje. A jelölő korongok körül egy megy a győzelmi pont táblára, eggyel passzolunk, három pedig a királyi kegyek igénybevételéhez kell – amiről majd később. Ezen kívül van még néhány semleges épület, egy semleges felügyelő, valamint négy kupac nyersanyag, és egy rakás pénz.

Az induláskor felkerül néhány semleges épület, a játékosok számától függően, majd feltankolunk némi készpénzzel, és jöhetnek is az akcióink. Amikből meglehetősen sokat választhatunk. Vásárolhatunk magunknak további épület kártyákat a saját paklinkból. Vagy felépíthetünk egy épületet, ha ki tudjuk fizetni a hozzájuk szükséges nyersanyagokat. Ráadásul minden épületlapnak két oldala van, az egyiken mindig egy lakóépület látható, a másikon pedig különféle nyersanyag, pénz vagy királyi kegy termelő épületek, tehát választanunk kell, hogy melyik felét építjük fel. Amit felépítettünk, azt hozzátesszük az épületlapokból összeálló úthálózathoz. A harmadik lehetőségünk, hogy valamelyik munkásunkat dolgozóba küldjük, vagyis letesszük egy már felépített épületre – attól függetlenül, hogy az a miénk vagy másé. És itt jönnek a további érdekességek. Egyrészt minden épületnek van egy fő akciója, amit az kap meg, aki igénybe veszi – és egy körben egy épületen csak egy munkás állhat, tehát a jó munkahelyekért nagy a verseny, mint a való életben is. Viszont minden igénybe vett munkahely után az épület tulajdonosa is kap bevételt – persze szerényebb mennyiségben. És az utolsó csavar itt, hogy csak azok az épületek termelnek egyáltalán, amelyek a felügyelő mögött vannak – de őt csak a következő fázisban tudjuk mozgatni. Egyszóval a harmadik akciónk az, ha munkásokat helyezünk le. A negyedik, ha úgynevezett presztízs épületeket építünk fel, ami egy közös készlet, jó sok győzelmi ponttal, és persze rengeteg nyersanyagköltséggel. Azonban ezeket kizárólag a saját lakóépületeinkre építhetjük fel, ezért érdemes tehát az amúgy elég értéktelen lakóépületeket is felépítgetnünk – meg persze azért is, mert minden új kör elején a lakóépületeink után plusz egy zlotyit kapunk. És ha már szóba jött – a pénz azért kell, mert sok épületben csak pénzért tudunk termelni, már ha a munkásunkkal egyáltalán oda lépünk. Ezeket az akciókat ismételgetjük egymás után, majd ha már nincs mit tenni, akkor passzolunk – és aki ezt először teszi, az kap még egy pengőt.

Ezután mozgatjuk a felügyelőt – minden játékos legfeljebb három lépésnyit, pénzért. Ennek az az értelme, hogy mindig csak a háta mögött lévő épületek termelnek, tehát ha egy olyan épületre helyeztük a munkásunkat, ameddig a felügyelő el se jut, akkor az a melós egész nap csak lopta a napot és nem kap semmit. Ráadásul a felügyelőt nem csak előre, hanem visszafelé is lehet mozgatni, innentől kezdve pedig már alaposan ki is szúrhatunk egymással, ha akarunk, nehogy már az ellenfelünk munkása halálra keresse magát egy jól fizető épületben.

A felügyelő mozgása után minden aktív munkás megkapja azt, amit az elfoglalt munkahelyen érdemel, az épület tulajdonosai is megkapják a saját jussukat, mindenki leadhat nyersanyag csomagokat győzelmi pontokat adó, véges számú kastély jelzőért, majd kezdődik az új kör. A játék addig tart, amíg a kastély jelzők el nem fogynak – márpedig ez elég gyorsan meg szokott történni.

A FAVOR KIEGÉSZÍTŐ

A kiegészítő egy további táblácskát ad a játékhoz, ehhez kell majd a plusz négy jelölő korong játékosonként, továbbá egy pakli nyersanyag kártyát, új épületlapokat minden színben, új presztízs épület csomagot, valamint kiegészíti a játékot egy ötödik játékos komplett csomagjával.

A Favor legnagyobb újítása a királyi kegy, amit különböző épületek adnak. Ezt a kegyet elkölthetjük nyersanyag kártyákra, győzelmi pontokra, vagy a három korongunkkal haladhatunk a kiegészítő táblán lévő hat speciális mezőkön, amik különböző hasznos bónuszokhoz juttatnak minket – például két lépésnyit ingyen mozgathatjuk a felügyelőt, megkapjuk a saját lapjaink tulajdonosi fizetségét is, ha mi magunk használjuk azokat, vagy egy munkásunkkal helyettesíthetünk egy szükséges nyersanyagot.

SZABÁLYOK ÉS JÁTÉKISMERTETŐK

KINEK AJÁNLJUK?

Mivel ez egy igen összetett és remek munkáselhelyezős játék kistestvére, a személyes véleményem szerint éppen beesik a családi és a gémer kategória közé, így inkább tizennégy pluszos korosztálynak, a társasozásban már otthonosabban mozgó családoknak vagy társaságoknak ajánlanám. Természetesen kezdőkkel is lehet játszani, mert annyira nem bonyolult, viszont nagyon jól példázza a mai társasjátékok sokszínűségét és stratégiai lehetőségeit.

A KLUBUNKBAN JELENLEG ELÉRHETŐ

  • Alapjáték
  • Favor kiegészítő

KÉPMUTATÁS

Hozzászólás