GÉMKAPOCS

KESZTHELYI TÁRSASJÁTÉKOS KLUB A GOLDMARKBAN

Penny Press

2015. augusztus 16. |

SZUBJEKTÍV

Ez a játék volt a legelső teljesen önálló Kickstarter rendelésem. Korábban már vettem részt közös rendelésekben, de mivel erre nem szerveződött, s nekem nagyon megtetszett a projekt, belevágtam egyedül. Persze rögtön el is követtem a zöldfülü kickstarter-szűzek legalapvetőbb hibáját: nem vettem észre, hogy a játék nem EU-firendly, úgyhogy majd egy évvel később, amikor a FedEx bejelentkezett nálam, hogy jön a játék, hidegzuhanyként ért a hír, hogy még vámáfát is kell fizetnem rá. Egyszóval iszonyú drága volt ez a játék, “józanul” tuti nem fizettem volna érte ennyit. Meg se mondom, mennyit. Viszont elmondhatom, hogy nagy eséllyel az enyém az egyetlen példány Penny Press az egész országban :)

Maga a játék egyébként nagyon tetszik. Naná, pont ezért backeltem annak idején. A 19. század végén járunk, a bulvár-újságírás (h)őskorában, amikor a műfaj megszületett. A játékban lapkiadók vagyunk, a riportereinket a jobbnál jobb cikkekre kell ráuszítanunk, hogy nekünk legyen a legmenőbb címlapsztorink. Szerintem a téma és a játékmechanika is elég egyedi, nagyon hamar nagyon megszerettük. Nem is hosszú, háromnegyed óra alatt általában le is megy egy parti, és öten is tudjuk játszani.

Viszont egy kis kritikám azért van. A játék – az eredeti szabályokkal – túl könnyű. Pontosabban van egy olyan könnyen kitalálható technika, amivel biztos a győzelem, viszont a módszer eléggé tönkre vágja a közös játékélményt. Ezt majd a játékmenet bemutatása után kifejtem, itt csak jelezni akartam, hogy mint sok kickstarteres játéknál, a szabály ezúttal sem 100%-os. De sebaj, két ponton módosítottunk az eredeti szabályokon, és máris helyére zökkent minden, így már tökéletes :)

AMI A LEGJOBBAN TETSZIK BENNE…

A téma és a játékmechanika összhangja – illetve maga a mechanika. Szerintem egyedi, ötletes, pofonegyszerű megtanulni, élvezet játszani vele.

A JÁTÉK LÉNYEGE

A játéktáblán négy különböző méretű, és öt különböző témájú cikk érhető el. Ezeknek van egy hírérték-jelző sávjuk, illetve minden témának egy külön bónusz sávja is. A játékosoknak pedig van fejenként egy címlap táblájuk és öt munkára fogható riporterük.

A játék elején, illetve minden megjelenés után felcsapunk hírkártyákat, amelyek megmutatják, az adott napon milyen témák lesznek vezető hírek, azoknak a jelölőit léptetjük előre a bónusz sávon, milyen új cikkek kerülnek elő, illetve ha valaki kiadott egy újságot, annak hova kell tennie a következő kiadáskor a kötelező hirdetését. Ez ugyanis egy kicsit nehezíteni fogja majd a lapszerkesztést.

A játék nem oszlik körökre és fázisokra – egyszerűen elkezdjük, s onnantól kezdve a játék végéig egymás után hajthatunk végre egy-egy akciót. Mindösszesen négy akció közül választhatunk egyet, amikor mi következünk: vagy riportereket küldünk ki (azaz teszünk fel) egy kiválasztott cikkre, vagy egyszerre mindig csak egy darab, korábban lerakott riportert átmozgatunk egyik cikkről egy másikra, vagy visszahívjuk az összes már lerakott riporterünket, vagy kiadjuk az újságunkat. Ez utóbbi esetben begyűjtjük az általunk birtokolt cikkeket, és a játék szabályai szerint felhelyezzük azokat a saját címlap táblánkra.

A játék pontozása hozza az egyedi játékmechanikát. Ugyanis van öt rovatunk, minden rovatban négy különböző nagyságú és formájú cikk, ezekkel kell befednünk a saját címlapunkat. Az üresen maradt mezőkért mínusz pontokat kapunk. Ráadásul ha olyan cikket emelünk be a saját újságunkba, amin más játékosok riporterei is rajta vannak, ők is kapnak győzelmi pontokat. Van “nap híre” és exkluzív hír” bónusz, és a játék végén a rovatok saját bónuszai óriási pluszt jelentenek nekünk a pontjelző sávon.

És akkor a bevezetőben említett szabálykiegészítés. A zavaró probléma a játék végi bónuszok aránytalanságából fakad. Az ugyanis úgy jön össze, hogy minden cikknek van egy csillag-értéke is – egy, két vagy három csillagos verzió van minden egyes cikkből. A bónuszsávon eddig minden játékban volt egy-egy olyan téma, ami aránytalanul kilőtt a többihez képest. A játék végi bónusz pedig a téma bónuszértékének és az abból a témából megszerzett cikkeken lévő csillagok összegének a szorzata. És sajnos a játék végi bónuszokból általában sokkal több pontot lehet szerezni, mint a játék során történt összes lapkiadással együttesen, ami miatt nem is annyira magára a játékra kell fókuszálni, csak a végén lévő bónuszpont gyűjtésre. Emiatt pedig megéri bevállalni rengeteg mínuszpontot akár egyetlen törpecikkel történő lapkiadást is, ha az három csillagos, amit ráadásul megakadályozni sem tud a többi játékos. Ha erre rááll egy játékos (és nálunk mindig van olyan, aki mindenáron győzni akar), az rendesen leamortizálja a játékkedvet.

A megoldás: bevezettünk két apró házi szabálymódosítást. Egyrészt egyetlen cikkel nem lehet lapot kiadni. Ez megakadályozza azt, hogy az éppen helyzetben lévő játékos védhetetlenül kisajátítson egyetlen cikket. Másrészt pedig nem témánként, hanem cikkenként kapunk pontot az újságunk kiértékelésekor, ezzel a lapkiadások pontbevétele megnövekszik, és a játék során összességében már több gyűjthető belőle, mint pusztán a játékvégi bónuszokkal. E két módosítással végre “rendesen” végig kell játszani a játék minden részét, és ez nagyon sokat jelent abban, hogy ne csak győzzünk, hanem élvezettel játszunk is.

SZABÁLYOK ÉS JÁTÉKISMERTETŐK

KINEK AJÁNLJUK?

Nagyon jó belépő, családi játék. Rövid, pörgős, látványos játék. Eddig mindenkinek nagyon tetszett, akinek mutattuk. Értelmiségieknek, bölcsészeknek, újságíróknak, illetve tetriszezőknek kifejezetten ajánljuk!

SHOPINGOLÁS

gemkapocs-unlike

Szerény véleményem szerint sajnos esélytelen. Itthon biztosan. Kickstarteres játék, őszintén szólva fogalmam sincs, lett-e belőle retail, vagyis kereskedelmi kiadás, s ha igen, egyáltalán honnan lehetne beszerezni. Ha valaki az ajánló hatására olthatatlan vágyat érezne a beszerzésére, szerintem írjon a játék kickstarter oldalán a kiadónak.

A KLUBUNKBAN JELENLEG ELÉRHETŐ

  • Igen

KÉPMUTATÁS

Hozzászólás