GÉMKAPOCS

KESZTHELYI TÁRSASJÁTÉKOS KLUB A GOLDMARKBAN

Carcassonne

Carcassonne_Strategy_Game_2a

A Carcassonne nyelvfüggetlen családi társasjáték – a beszerzés megkönnyítése végett az angol és német címeket is mindenütt közöljük.

A játékokat kategóriánként a megjelenési évük sorrendjében soroljuk fel.

A játékszabályokat a Ketaklub honlapjáról linkeltük be.

Saját játékbemutató cikkünket itt olvashatod.

Csak érdekességképpen: ha az összes kiegészítőt beszereznénk, 458 db térképlapkával játszhatnánk…

A játékcsalád hivatalos tagjai

Alapjáték

  • Megjelenés éve: 2000.
  • Angol cím: Carcassonne
  • Német cím: Carcassonne
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma: 71+1
  • Egyéb alkatrészek: 5 játékos szett (egyenként nyolc bábuval)
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Az alapjátékot már bemutattuk a Gémkapocs játékajánlójában, ha el szeretnéd olvasni, akkor…

az alapjáték ismertetőjéhez kattints ide!

Nagy dobozos kiegészítők

1. Fogadók és katedrálisok

  • Megjelenés éve: 2002.
  • Angol cím: Inns & Cathedrals
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma: 18
  • Egyéb alkatrészek: bábu szett a 6. játékosnak + egy-egy nagy bábu mindegyik szetthez
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Kapunk hat útmenti tavacskás lapot, amelyeken szinte már csak nagyítóval látható fogadók állnak – de akkor nevezzük inkább halászcsárdának ezeket. Mindenesetre ha ezeket a lapokat beépítjük, akkor megduplázzák a befejezett útjaink hossza után kapott pontjainkat.

A két katedrális lapot a várainkba építhetjük be, és ha sikerül be is fejeznünk az építkezést, akkor a várak után kapott pontok háromszorosát éri nekünk egy ilyen lap – viszont ha a játék végéig nem tudjuk lezárni a székesegyházzal kibővített várunkat, akkor ez a lap lenullázza az adott területet.

Ezen kívül kapunk hat 50/100 pontos értékelő lapot, valamint mindenki kap egy nagy alattvalót, aki dupla embernek számít, amivel a területfoglalás új dimenziói nyílnak meg előttünk.

2. Kereskedők és építészek

  • Megjelenés éve: 2003.
  • Angol cím: Traders & Builders
  • Német cím: Händler und Baumeister
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 24
  • Egyéb alkatrészek: építész és disznó fabábuk, kereskedelmi tokenek
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

20 db árucikkes lapka (bor, búza, posztó) – Ha valaki egy árucikkes utat vagy épületet befejez, kap egy árucikknek megfelelő tokent. A játék végén a legtöbb árucikk fajtával rendelkező játékosok +10 pontot kapnak.

A malacot egy mezőt elfoglaló alattvalónk (egyszerűbb nevén: parasztunk) mellé tehetjük le, amikor az épp behasal az elfoglalni vágyott mező lapkára. Ha a malacos gazdáé lesz a játék végén is a mező, akkor lapkánként nem három, hanem négy pontot kapunk – azonban a letett malac a játék végéig már nem mozgatható. A kiértékeléskor nem számít dupla parasztnak!

Az építészt útra vagy várra rakhatjuk le, de csak akkor, ha az a lap, amelyen az építész landol, nem a befejező lapka. Ha a későbbiekben folytatjuk vagy lezárjuk azt az utat vagy várat, akkor rögtön utána húzhatunk még egy lapot, és arra is tehetünk alattvalót.

3. Hercegnő és a sárkány

  • Megjelenés éve: 2005.
  • Angol cím: Princess & Dragon
  • Német cím: Burgfräulein und Drache
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma: 30
  • Egyéb alkatrészek: egy fa hercegnő és egy sárkány bábu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Először is van egy sárkányunk, amely megjelenik, ha valaki kihúzza az első vulkános lapkát (amiből egyébként hat van). A sárkány a vulkánra települ. Ezután ha valaki sárkányos lapkát játszik ki, akkor a sárkány útnak indul a vulkánjáról. Minden játékos mozgathatja egy-egy mezőt, és ha a sárkány alattvalós lapkára ér, azt értelemszerűen megeszi – tehát a bábu visszakerül a tulajdonosához.

Aztán vannak mágikus járatok, amelyeket ha kijátszunk, akkor a parasztunkat akárhová lehelyezhetjük – ami elég hasznos opció.

Hercegnős lapkák – ahová beépítjük, onnan egy kiválasztott alattvalót hazaszáműzhetünk.

Végül van egy tündérünk is, akit egy lovagunk mellé rakhatunk le, amivel egyrészt védve vagyunk a sárkánytól, másrészt plusz pontokat kapunk a kiértékelésnél.

4. A torony

  • Megjelenés éve: 2006.
  • Angol cím: The Tower
  • Német cím: Der Turm
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma: 18
  • Egyéb alkatrészek: 30 db torony alkatrész + egy lapkatároló
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ez egy kifejezetten gonoszkodós kiegészítő, amihez kapunk egy csomó fatorony alkatrészt, ezeket építhetjük egymásra, ha az építkezés helyett ezt az akciót választjuk. Ha egy torony tetejére állítjuk az egyik emberünket, akkor foglyul ejthetjük az ellenfeleink már letett embereit – minél magasabb a torony, annál nagyobb távolságból is. A gyakorlatban ez úgy szokott történni (nálunk), hogy valakinek van egy rengeteg pontot érő vára vagy mezője, akkor a másik elkezd tornyot építeni mellé, ami miatt muszáj a megtámadott félnek is tornyot építeni ugyanoda, hogy semlegesítse a másik támadását. Vagy feláldozza az egyik munkását, és azonnal ráugrik az első toronyszintre, hogy a gonosz ellenfél ne tudja tovább építeni – ugyanis vagy leteszünk egy szintet, vagy rátelepszünk a toronyra – egy körön belül mindkét fázist nem hajthatjuk végre.

A foglyul ejtett parasztjait a játékos vagy visszavásárolja három győzelmi pontért (és kötelező vissza is adni neki), vagy ha van nála is egy tömlöcbe zárt ellen, akkor jöhet a fogolycsere.

5. Apátság és polgármester

Minden játékos kap egy istállót, amit egy paraszt helyett tehet le, de csak olyan mezőre, ahol négy mezőlap találkozik. Ha ez sikerül, az adott mezőt azonnal kiértékelheti magának.

Kapunk egy-egy szekeret, amelyeket szintén alattvaló helyett tehetünk le, bárhová, csak mezőre nem, illetve csak olyan helyre, ahol még nem áll senki. Ha befejeztük, akkor a szekér továbbmozoghat egy hozzá kapcsolódó, de még be nem fejezett és üresen álló útra vagy várra – egyszóval ezzel egy (örök)mozgó parasztunk is lesz.

Végül mindenkinek jár egy kövér polgármester is, akit csak üres várba tehetünk. A későbbiekben lehet csatlakozni a polgármester várához is, de az ő ereje (azaz alattvaló-értéke) mindig annyi, ahány címer található a várban.

A kiegészítő legnagyobb durranása a hat apátság lapka, amik egyfajta jokerként működnek: berakhatjuk őket bármilyen lyukba, vagyis olyan helyre, ami már teljesen körbe van építve, csak általában egy igen ritka lapka kéne, ami mindegyik oldalhoz megfelelően csatlakozik – de persze csak egy van belőle, és már régen beépítette valaki egy két pontos sarki zugba. Nos, ilyenkor segít az apátság – az ugyanis mindent be- és lezár az ilyen lyukas helyszíneken.

Ezen kívül kapunk még 12 “átlagos” térképlapkát is a csomagba.

6. A gróf, a király és az útonálló

  • Megjelenés éve: 2008.
  • Angol cím: Count, King & Robber
  • Német cím: Graf, König und Konsorten
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 34
  • Egyéb alkatrészek: egy király és egy útonálló lap, egy 12 lapból álló összefüggő város, és hozzá egy gróf fabábu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ez a korábban kiadott három mini kiegészítőt tartalmazza – ami nem azonos a később felsorolt minkkel! Amióta ezt a nagy dobozost kiadták, a korábbi három minit már nem gyártják tovább.

Az első mini a gróf – ami az egyik kedvenc kiegészítőnk. Ez a kiinduló lapkát lecseréli egy 12 lapból álló, összefüggő városkára – innen kiindulva kezdhetjük el a játékot. A városnak négy helyszíne van: a katedrális, az erőd, a kapu és a piac. Amikor egy játékos lapot tesz le, dönthet úgy, hogy az alattvalóját nem teszi rá az éppen lerakott lapkára, hanem inkább beteszi a város valamelyik helyszínére. Ez azért jó neki, mert ha egy másik játékos éppen kiértékel egy helyszínt, akkor mi egy emberünkkel kiugorhatunk az elkészült helyre, és a győzelmi pontokat mi is bezsebelhetjük, vagy akár így többségbe kerülve, el is orozhatjuk a másik elől.

Azonban a városban van egy gróf is. Valahányszor egy emberünket betesszük a városba, jogunk van a gróf helyét megváltoztatni, és a város négy helyszíne közül bármelyikre átvinni. Ahol ugyanis a gróf áll, onnan nem lehet kiugrani az értékeléskor – a gróf tehát egy helyen mindig megakadályozza, hogy pontokat zsákmányolhassanak az ott várakozó emberkék.

A kiegészítő tartalmazza a II. kiadású folyó lapkákat, amely szintén a játék elején kerül lehelyezésre, és néhány plusz pontot adhatnak, valamint öt szentélyt vagy kultuszhelyet, amelyek a körbeépíthető kolostor típusú lapok számát emelik, azzal a plusszal, hogy már versenyezni is lehet, ki építi fel hamarabb a saját 9 pontos helyszínét.

Ezen kívül kapunk egy király és egy útonálló kártyát, amely a legnagyobb várét és a leghosszabb útért ad további bónusz pontokat a játék végi értékeléskor – de mivel ez a két lap túlságosan sok pontot jelent annak, aki megkapja, mi nem szoktuk használni. De ez szubjektív.

7. A katapult

Ez az a kiegészítő, amit minden Carcassonne fan és fórum egyaránt kiszavaz a showból – ugyanis egyáltalán nem illik sem a játék stílusához, sem a szellemiségéhez, sem a többi kiegészítőhöz. Se semmihez – teljesen igaza van a népítéletnek. Ez egy ostoba célbalövős ügyességi játék egy pöckölős katapulttal. Aki ennél többre kíváncsi, olvassa el a játékszabályt – de ahogy szinte senki, mi sem ajánljuk! Nem! Még véletlenül sem!

Ez van – még egy ilyen remek játéksorozat is melléfoghat időnként.

(8.) A szerencsekerék

  • Megjelenés éve: 2009.
  • Angol cím: Wheel of Fortune
  • Német cím: Das Schicksalsrad
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 71
  • Egyéb alkatrészek: egy nagy szerencsekerék tábla, öt szett fabábu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Nos itt van egy kis kavarás a kiegészítők terén. A szerencsekerék ugyanis eredetileg kiegészítőként jelent meg, mivel szervesen beépíthető a Carcassonne világába, bár játszható teljesen önállóan is. A félhivatalos Carcassonne BGG-wikin is ez a helyes sorrend (vagyis hogy ez a 8-as kiegészítő), időrendben is így jelentek meg a bővítmények. Azonban később a szerencsekereket mégis inkább átrakták az önálló játékok közé, és a hidas-bazáros kiegészítő kapta meg a “8. kiegészítő” elnevezést 2010-ben. Ami már csak azért is problémás, mert azidén nyáron debütáló bárányost pedig a tizedik kiegészítőként hirdetik – vagyis egy mindenképpen hiányozni fog a sorból. Na mindegy, ezt csak a fanatikusok kedvéért írtam le, a többieket úgysem érdekli ez a kavarás. Ráadásul egy ekkora játéksorozatnál már igazán túlléphetünk egy ilyen bakin. (Viszont a katapulton sajnos képtelenek vagyunk túllépni.. :-(

A kiegészítő lényege egy hat cikkre osztott sorskerék, amely különböző történéseket ad hozzá a játékhoz, ha egy ilyen sorskerekes lapkát hozunk játékba. 5/6-od bónusz pontokat ad minden játékosnak, egy cikkely viszont pestist hoz, ami miatt mindenkinek egy alattvalóját vissza kell vennie a játéktérről. Ezen kívül tehetünk embert magára a sorskerékre is, ami után további győzelmi pontokat kaphatunk, attól függően, hogy egy cikkelyt egyedül birtoklunk-e, vagy mások társaságában.

Véleményem szerint érdekes kiegészítő, és érdemes az alapjátékkal együtt játszani – bár ha nem akarunk tengernyi kártyát és dupla játékidőt, akkor csak a sorskereket és az azt aktiváló lapkákat tegyük hozzá az alapkészlethez, mivel a többi lapka megegyezik az alapjáték lapjaival.

9. Hidak, erődök és bazárok

  • Megjelenés éve: 2010.
  • Angol cím: Bridges, Castles & Bazaars
  • Német cím: Brücken, Burgen und Basare
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 20
  • Egyéb alkatrészek: 12 db token és 12 db fahíd
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Hidak – ezek segítségével fahidacskáékat helyezhetünk rá az éppen letett lapkánkra, ha nem tudnánk azt a rendes szabályok szerint letenni, mert nem kapcsolódnak a mellette lévő laphoz.

A bazár lapkák egy licitálós közjátékkal bővítik ki az aktív játékos körét. Felhúz annyi lapkát, ahányan rajta kívül még játszanak, kiválaszt egyet, és licitre bocsátja győzelmi pontokért cserébe. Miután mindenki licitálgatott annyiszor, ahányszor akart, az aktív játékos eldöntheti, hogy vagy eladja a legtöbbet kínálónak a lapkát, vagy megtartja, és saját maga fizeti ki a legnagyobb licitet.

A kiegészítő harmadik eleme a kisváros – ami nagyon érdekes kis bővítmény. 12 db ilyen tokent kapunk a készletbe, amelyekből az a játékos használhat fel, aki kis várat, azaz mindössze két várelemből álló, négy pontos váracskát épít fel. Ekkor a játékos dönthet úgy, hogy a négy pont helyett inkább kisvárost épít, és egy ilyen jelzőt rátesz a várára – és maga is rajta marad a bábujával. A kisváros a hozzá legközelebb eső bármilyen más építmény után, azzal megegyező értékben kap pontot.

10. Juhok egy hegyek

  • Megjelenés éve: 2014.
  • Angol cím: Sheep & Hills
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 18
  • Egyéb alkatrészek: 18 bárány token, 6 fabárány
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Várható megjelenés 2014. nyarán!

Mini kiegészítő sorozat

A 2012-es hat részes sorozat voltaképpen hét minit tartalmaz. Okos marketinges húzásként a hetedik kiegészítő lapjait voltaképpen a hat kis doboz rejti – tehát ahhoz, hogy a hetediket megkaphassuk, ami ráadásul sokak szerint a legjobb, mind a hatot meg kell vennünk. Bár a fanoknak ez már úgysem számít. A hetedik kiegészítő a Gabonakörök – amit nem ebben a szekcióban, hanem a következőben mutatunk be!

1. Repülő szerkezetek

Nagyon ötletes mini: ha egy ilyen lapkát teszel le, dönthetsz úgy, hogy a hagyományos akció helyett szárnyakat ragadsz, és a megadott irányban elrepíted az egyik alattvalódat olyan távolságra, amit kidobsz a kockával. Egy-egy jó dobás bizony várak és utak sorsát is eldöntheti!

2. Sürgönyök

  • Megjelenés éve: 2012.
  • Angol cím: The Messages
  • Német cím: Die Depeschen des Königs
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 1
  • Egyéb alkatrészek: 8 üzenet lap és 6 futár fabábu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Minden játékos kap egy futár bábut, amit az értékelő sávra kell tennie. Minden kiértékeléskor eldöntheti, hogy a “rendes” bábujával mozog előre, és győzelmi pontokat szerez, vagy inkább a futárt mozgatja. Ha a futár sötét (tehát az öttel osztható) mezőn fejezi be a lépését, akkor a játékos húzhat egy sürgöny lapot, ami további bónuszokat nyújthat – például azonnali kiértékelés, plusz egy lap lehelyezése, két pont lovagonként, stb.

3. Kompok

A térképlapkákon olyan utak vannak, amelyeket tavak szakítanak meg. A kompokkal az utakat lehet folytatni, a komp megfelelő irányban való lehelyezéssel. Ez annyival ad többet egy sima útnál, hogy amikor itt egy másik úthoz kapcsolódna valaki, akkor a kompot elforgathatja a neki megfelelő irányban – ez tehát voltaképpen egy forgatható útlapnak felel meg.

4. Aranybányák

Kapunk nyolc olyan térképlapkát, amelyen egy-egy aranybánya is található. Amikor ilyet teszünk le, akkor egy aranyrudat erre a lapkára, egyet pedig valamelyik vele szomszédos lapra teszünk le. Amikor kiértékelésre kerül az aranybányás helyszín, akkor az azon lévő aranyrudak plusz pontokat adnak.

A kiegészítő megítélése elég vegyes a rajongók között, van, aki szerint jelentéktelenek a bónuszok, különösen ha nagyon szétoszlanak a pályán, míg mások szerint jó taktikával komoly előnyre is szert lehet tenni általuk.

5. Mágus és boszorkány

  • Megjelenés éve: 20012.
  • Angol cím: Mage & Witch
  • Német cím: Magier und Hexe
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 8+1
  • Egyéb alkatrészek: egy mágus és egy varázsló fabábu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Igencsak kellemetlenkedős kiegészítő, legalábbis felerészben. Van egy mágusunk és egy boszink, akiket akkor mozgathatunk egy még be nem fejezett helyszínre, ha a nyolc kiegészítős lap közül teszünk le épp egyet. A mágus a jó fej, ő egy ponttal többet jelent laponként a kiértékelt helyszínnél – a boszorkány viszont felezi a győzelmi pontokat.

6. Rablók

  • Megjelenés éve: 2012.
  • Angol cím: The Robber
  • Német cím: Die Rauber
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 8+1
  • Egyéb alkatrészek: 6 rabló fabábu – minden játékosnak egy-egy
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ezzel a kiegészítővel is a pontozósávra költözünk. Amikor rablós területlapot helyezünk le, akkor a rablónkat egy másik játékos emberkéje mellé állíthatjuk a pontozósávra. Amikor ő magának pontot szerez, akkor az ő pontjainak a felét mi is megkapjuk. Mivel azonban muszáj a következő értékeléskor “elkölteni a rablót”, a visszájára is fordulhat a pofátlankodás, ugyanis ha gyorsan kiértékeltetünk egy két mezős utat, akkor a másik játékos kemény egy pontot profitál a ránk való akaszkodásából.

További kis kiegészítők

A folyó I.

A játék a folyó lehelyezésével kezdődik, ez tulajdonképpen helyettesíti az alapjáték kezdőlapkáját.

A király és az útonálló

  • Megjelenés éve: 2003.
  • Angol cím: King & Scout
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 5
  • Egyéb alkatrészek: egy király és egy útonálló lapka
  • Ezt a modult a 6. A gróf, a király és az útonálló nagy kiegészítő tartalmazza!
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A király lapkát a játék végén a legnagyobb várat felépítő játékos kapja meg, az útonálló kártyát pedig a leghosszabb útért ad további bónusz pontokat a játék végi értékeléskor. Mivel ez a két lap túlságosan sok pontot jelent annak, aki megkapja, mi nem szoktuk használni – de ez szubjektív döntés.

Carcassonne grófja

  • Megjelenés éve: 2004.
  • Angol cím: The Count of Carcassonne
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 12
  • Egyéb alkatrészek: egy gróf fafigura
  • Ezt a modult a 6. A gróf, a király és az útonálló nagy kiegészítő tartalmazza!
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Az első mini a gróf – ami az egyik kedvenc kiegészítőnk. Ez a kiinduló lapkát lecseréli egy 12 lapból álló, összefüggő városkára – innen kiindulva kezdhetjük el a játékot. A városnak négy helyszíne van: a katedrális, az erőd, a kapu és a piac. Amikor egy játékos lapot tesz le, dönthet úgy, hogy az alattvalóját nem teszi rá az éppen lerakott lapkára, hanem inkább beteszi a város valamelyik helyszínére. Ez azért jó neki, mert ha egy másik játékos éppen kiértékel egy helyszínt, akkor mi egy emberünkkel kiugorhatunk az elkészült helyre, és a győzelmi pontokat mi is bezsebelhetjük, vagy akár így többségbe kerülve, el is orozhatjuk a másik elől.

Azonban a városban van egy gróf is. Valahányszor egy emberünket betesszük a városba, jogunk van a gróf helyét megváltoztatni, és a város négy helyszíne közül bármelyikre átvinni. Ahol ugyanis a gróf áll, onnan nem lehet kiugrani az értékeléskor – a gróf tehát egy helyen mindig megakadályozza, hogy pontokat zsákmányolhassanak az ott várakozó emberkék.

A folyó II.

  • Megjelenés éve: 2005.
  • Angol cím: The River II.
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 12
  • Egyéb alkatrészek: –
  • Ezt a modult a 6. A gróf, a király és az útonálló nagy kiegészítő néhány kiadása is tartalmazza!
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A játék a folyó lehelyezésével kezdődik, ez tulajdonképpen helyettesíti az alapjáték kezdőlapkáját.

A Folyó I. minikiegészítőtől annyiban tér el, hogy a 12 folyólapka között vannak olyanok, amelyek a Kereskedő és építész kiegészítőhöz egy disznó kondát, a Fogadók és katedrálisokhoz egy tavas fogadót, a sárkányos kiegészítőhöz pedig egy tűzhányót is tartalmaznak.

 

Carcassonne - A mini kiegészítő

Ezt a kiegészítőt nevezik GQ mini-kiegészítőnek is. Az érdekessége, hogy más kiegészítőkben nem szereplő elrendezéseket tartalmaz.

Gabonakörök

Három fajta gabonakör lapka van, a várakhoz, az utakhoz és a mezőkhöz kettő-kettő. Ha valaki ilyen lapot hoz akcióba, akkor mindenkinek egy, a kártyán megjelölt típusú helyszínen lévő alattvalója mellé lehelyezhet még egy alattvalót, vagy onnan eltávolíthatja egy saját alattvalóját. Fontos, hogy lehelyezni csak oda lehet, ahol egy alattvaló már van.

A fantom

  • Megjelenés éve: 2011.
  • Angol cím: The Phantom
  • Német cím: Das Gefolge
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: –
  • Egyéb alkatrészek: 6 átlátszó bábu – minden játékosnak egy-egy
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A kiegészítő hat átlátszó alattvaló figurát tartalmaz – minden játékosnak egyet. Amikor valaki lapkát helyez le, és egy alattvalóját ráhelyezi, a fantomot használva ugyanannak a térképlapkának egy másik elemére a fantomját is lehelyezheti.

A fesztivál

A kiegészítő tíz darab fesztiválozós szimbólummal ellátott új lapkát tartalmaz. A lapka lehelyezésével két lehetőség közül választhatunk: vagy a normál szabályok szerint alattvalót helyezünk rá – vagy bárhonnan visszavehetjük egy korábban letett alattvalónkat. Ami nagyon hasznos tud lenni időnként.

Az iskola

  • Megjelenés éve: 2011.
  • Angol cím: The School
  • Német cím: Die Schule
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 2
  • Egyéb alkatrészek: tanár figura
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Az iskolát a kezdőlap mellé helyezzük le a játék előkészületeként. Az iskolából hat irányba vezet út. Amint valaki befejez egy utat ezek közül, megkapja a tanár figurát, amit maga elé tesz. Az ezután rögtön kiértékelt helyszín után járó pontot a tanár tulajdonosa is megkapja, függetlenül attól, amelyik játékos fejezte be valahol az építkezését. Miután az iskolából induló mind a hat út lezáródott, a tanár kikerül a játékból.

Szélrózsa

Kapunk két égtájakat jelző lapkát, egy narancs és egy kék színűt, plusz négy olyat, amelyen az égtájjelzőnek csak egy-egy negyed cikkelye található. A kezdőlap helyett a narancssárga színűt használjuk. Az égtájak megosztják a játékteret, ha a negyedeket tartalmazó lapokat megfelelő helyre tudjuk letenni úgy, hogy nincs az égtájas és a negyedes lapok között sem vár, sem út, akkor plusz pontokat jelent. A kék színű lappal az irányjelző áthelyeződik.

Az ostrom

Ostrom: Az a város, amelyhez egy katharos területkártyát rak le egy játékos, ostromlott városnak számít. A játék során az elkészült ostromlott városokért területkártyánként csak 1 pont jár; ha katedrális is van benne (Fogadók és katedrálisok), területkártyánként csak 2 pont jár a városért. A játék végén a be nem fejezett ostromlott városokért nem jár pont.

Ellátmány: A parasztok egyaránt ellátják az ostromlókat és az ostromlottakat. A rétek kiértékelésénél az elkészült ostromlott városok duplán számítanak, vagyis 6 pontot érnek. Ha a rét tulajdonosának disznója is van a réten (Kereskedő és építész), az ottani elkészült ostromlott városokért 8 pontot kap.

Menekülés: Az ostromlott várossal szomszédos kolostorok menedéket nyújtanak az ostromlott város lakóinak. Amennyiben a katharos területkártya közvetlenül szomszédos egy kolostorkártyával (a sarkos érintés is közvetlennek számít ez esetben), a játékos köre végén az ostromlott városból visszaveheti készletébe egy lovagját.

Speilbox kiegészítők

The Cathars

UGYANAZ, MINT AZ OSTROM!

Kultuszhelyek

  • Megjelenés éve: 2008.
  • Angol cím: The Cult
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 5
  • Egyéb alkatrészek: –
  • Ezt a modult a 6. A gróf, a király és az útonálló nagy kiegészítő tartalmazza!
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A szentélyek a kolostorokhoz hasonló épületek – ugyanúgy teljesen körbe kell építeni, mint azokat. Ha egy szentélyt egy kolostor mellé helyezünk le (akár átlósan is), akkor versenyre kerül sor: amelyik épület hamarabb elkészül, az megkapja a 9 pontot, a vesztes viszont nem.

Alagutak

Minden játékos kap két alagút jelzőt, amelyeket még be nem fejezett útjaikra tehetnek le. A két jelző között alagút fut, így voltaképpen a két tokennel összeköthető két út. Kiértékelni csak akkor lehet, ha mindkét összekötött út másik végét a rendes szabályok szerint lezárjuk. A négy darab alagútlejárót tartalmazó térképlappal a használható alagútjaink tovább bővülnek.

Pestis

  • Megjelenés éve: 2010. október
  • Angol cím: The Plague
  • Német cím: Die Pest
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 6
  • Egyéb alkatrészek: 18 pestis terjedés token, 6 számozott token
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ez a variáns igen erősen beleavatkozik a játékba. A tájak kapcsolódása a birodalomban tomboló pestis miatt még fontosabb lesz. Egy látszólag ártalmatlan kezdeti időszak után úgy tűnhet, hogy a Pestissel szemben alig lehetséges pontokat kivívni. De ez tévedés! A járványt az ellenfél irányába terelhetjük és ezzel saját magunk – a mintegy száműzött pestisfészkek túloldalán – háborítatlanul takaríthatjuk be a pontokat.

Kis épületek

A kiegészítővel 18 kis épület jelölőt kapunk: házakat, tornyokat és pajtákat. Ezeket követők helyett tehetjük le egy éppen lehelyezett lapkára. Az épületek a lapkákkal együtt lesznek kiértékelve, és a típusuktól függően plusz pontokat hoznak.

Önálló Carcassonne játékok (tehát nem kiegészítők!)

Vadászok és gyűjtögetők

  • Megjelenés éve: 2002.
  • Angol cím: Hunters & Gatherers
  • Német cím: Die Jäger und Sammler
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 96
  • Egyéb alkatrészek: 30 törzstag, 10 kunyhó és 10 jelzőkorong 5 játékosnak
  • Kiegészítő: King & Scout (2003.)
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ez a játék a Carcassonne kőkorszaki változata, amelyben vadászok, gyűjtögetők és halászok játszanak. A szokásos térképlapkák lehelyezésén túl kunyhókat is építhetünk, és a lapkákon szarvasok, mamutok és kardfogú tigrisek is találhatók, amelyek plusz / mínusz pontokat jelentenek az értékelésekkor.

A kastély

  • Megjelenés éve: 2003.
  • Angol cím: The Castle
  • Német cím: Die Burge
  • Magyar kiadás: nincs
  • Lapkák száma: 60 + 18
  • Egyéb alkatrészek: vannak, mindenfélék
  • Kiegészítő: Falcon (2012.)
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Leírás

Noé bárkája

  • Megjelenés éve: 2003.
  • Angol cím: The Ark of the Covenant
  • Német cím: Die Baumeister des Königs
  • Magyar kiadás: nincs
  • Játékosok száma: 2-5
  • Lapkák száma: 72
  • Egyéb alkatrészek: 45 meeple, egy bárka
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Leírás

A város

  • Megjelenés éve: 2004.
  • Angol cím: The City
  • Német cím: Die Stadt
  • Magyar kiadás: nincs
  • Játékosok száma: 2-4
  • Lapkák száma: 75
  • Egyéb alkatrészek: 32 meeple, 72 városfal, 12 torony, 1 kapu
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Ez a játékvariáns alaposan felturbózza az alapjátékot, ugyanis a szokásos lapkamennyiség mellé annál több fa épületelemet, falakat és tornyokat is kapunk a dobozban.

A játékosok együtt építik fel Carcassonne városát, a lakónegyedeket, a piacokat (hal-, gabona- és állatpiacok), az utcákat és a városfalakat. A játék első felében még csak a térképlapkákat rakosgatjuk le, de a második félidőtől már a falakat és tornyokat is építenünk kell. A követők szerepe is megváltozik, a lakónegyedeket felügyelő ispánok, vagy falakon posztoló őrök lesznek belőlük.

Felfedezők

Carcassone lakói új partok, szabad földek felé törnek. A játékosok felfedezik a környezô tágas területeket, megismerik a mély tengerek és magas hegyek veszélyeit, felfedezik a szántóföldeket, mezőket. Követőik Tengerészek, Rablók, Felfedezők taktikus lehelyezésével jutnak sikerekhez. A nagy különbség az alapjátékhoz képest, hogy nem egy fajta alattvalónk vagy követőnk van, hanem három: a rablót a hegyekben, a felfedezőt a síkságokon, a tengerészt pedig a tengereken tudjuk elhelyezni.

Újvilág

  • Megjelenés éve: 2008.
  • Angol cím: New World / Mayflower
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: nincs
  • Játékosok száma: 2-5
  • Lapkák száma:
  • Egyéb alkatrészek:
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Leírás

Carcassonne gyermekei

  • Megjelenés éve: 2009.
  • Angol cím: The Children of Carcassonne
  • Német cím: Die Kinder von Carcassonne
  • Magyar kiadás: van
  • Játékosok száma: 2-4
  • Lapkák száma: 32
  • Egyéb alkatrészek: 32 alattvaló figura
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A Carcassonne gyermekeknek készült változata. Ebben a játékban 32 db tájlapka van, amelyből a gyerekeknek egy kzös falut kell felépíteniük a 32 alattvaló lehelyezésével. A játékot az a játékos nyeri, aki leghamarabb munkába állítja az összes alattvalóját – amire csak akkor van lehetőség, ha egy utat sikerül mindkét oldaláról lezárni.

Cardcassonne

A Carcassonne kártyajáték variánsa, amelyben a játékosoknak a városnak, útnak, mezőnek és kolostornak megfelelő kártyasorokat kell birtokolniuk az alattvalóikkal.

Carcassonne kockajáték

Az alapjáték meglepően ötletes és zsebben is elférő kockajáték variánsa, amelyben befejezett városokat kell felépítenünk a kidobott kockáinkból. Az eredményeinket a kidobott lovagjaink és a katapultok módosíthatják.

Téli kiadás

  • Megjelenés éve: 2012.
  • Angol cím: Winter Edition
  • Német cím:
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma: 72 + 12
  • Egyéb alkatrészek: mint az alapjátéknál
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

Az alapjáték téli kiadása – az eredeti 72 lapjának hólepte és hóemberek-tarkította megfelelőivel. Azonban hogy ne csupán egy grafikai redizájn legyen ez averzió, a Téli kiadás tartalmaz 12 db bónusz lapkát, ami az alapjátékban nincs benne.

Kár hogy nem lehet kombinálni, mondjuk úgy, hogy a havas területrészt hozzákapcsoljuk az eredeti nem havashoz – ehhez csak néhány átmeneti, félig havas lapka kellene…

Déltenger

  • Megjelenés éve: 2014.
  • Angol cím:
  • Német cím: Südsee
  • Magyar kiadás: van
  • Lapkák száma:
  • Egyéb alkatrészek:
  • Játékszabály letöltése magyarul (PDF)

A Carcassonne – Déltenger egy új Carcassonne sorozat első tagja, amelyben a készítők a világot szeretnék körülutazni és bemutatni. A játék a szokásos lapkalehelyezésre épít, továbbra is úgy, hogy utána figuránkat tehetjük arra az elemre. Ám az ismerős városokat, kolostorokat és mezőket most felváltja a banán, kagyló és hal. Ezeket a finomságokat kell gyűjtened és aztán győzelmi pontért eladni a kifutó hajóknak.

Hozzászólás